top of page
Foto van schrijverPuch Club Nederland

Cat in the Bag?

Een verhaal van hoop en teleurstelling door Foppe Akkerman.


"Cat in the bag" is wel een heel vrije vertaling van de Nederlandse uitdrukking "een kat in de zak". Geen idee of deze uitdrukking voorkomt in Engelstalige landen, maar vooruit. Dit verhaal begon ergens in 2023 met een advertentie op E-Bay. Een wat oudere heer bood hier een in goede staat verkerende Puch SV175 aan bouwjaar 1967 met 513 mijl op de teller.

Zo stond hij op E-bay


Wat achtergrond en informatie over deze 175 SV

In de USA en Canada werd dit model verkocht onder de namen Allstate en Sears o.a. door postorderbedrijf Sears and Roebuck.

Gebouwd tussen 1953 en 1967. Deze is dus een van de laatste exemplaren gebouwd door Puch.

Totaal aantal 81.005 stuks. Gedurende deze tijd is het model wel veranderd, met name tank, koplamp, achterschokbrekers en uitlaten zijn in de jaren aangepast/ verbeterd. Meest opvallende kenmerk zijn de kleuren. Kleuren tot en met 1956 blauw, tot 1957 groen, vanaf 1957 zwart.

Vermogen 10 pk bij 5.800 toeren per minuut.


Het hoopvolle begin

Door omstandigheden kwam de man er niet aan toe om de motor te restaureren. De vraagprijs was $ 1.800,00, ofwel ca. € 1.636,00. Er was ook een geldig kentekenbewijs bij, niet onbelangrijk, anders krijg je de motor niet uitgevoerd. Immers de identiteit van het voertuig kan dan niet worden vastgesteld, niet veel anders dan bij ons dus.


Aangezien de transportkosten aanzienlijk zijn dacht ik een bod te doen van $ 1.200,00, ca € 1.090,00. De man ging akkoord en na betaling van $ 1.200,00 kon ik de motor op laten halen.


Een zakenrelatie met een internationaal transportbedrijf wilde het transport wel voor zijn rekening nemen. En zo kreeg ik op 20 februari van dit jaar een email met het bericht dat de motor in Roosendaal kon worden opgehaald.


Op het terrein van het transportbedrijf werd ik keurig ontvangen en naar een loods gedirigeerd. Een ritje over het terrein is al een hele belevenis want het staat vol met honderden, vaak klassieke, Amerikaanse auto’s, motoren, boten etc. In een hoekje van een loods trof ik mijn Puchje.


Er zaten ook nog wat losse onderdelen bij


Niet alles blijkt rozengeur

Een kleine teleurstelling, er bleek wat schade aan het voorspatbord, wat deuken in de tank en van het windscherm bleek het (plastic) glas gebroken. Gelijk maar terug naar het kantoor om de schade te claimen. De schade aan het voorspatbord en de deuken in de tank kon ik niet bewijzen. Echter van het windscherm had ik foto’s van toen het scherm nog heel was voor vertrek. Op het internet vond ik een nieuw scherm dat € 120,00 zou moeten kosten. 

Het transportbedrijf wilde de helft vergoeden, dus € 60,00 hetgeen ik acceptabel vond. Dus de zaak opgeladen en naar huis.


Dit zou de originele tellerstand zijn, 513 mijl, 825 km.

Helaas, er is nog een tegenvaller

Thuis aangekomen bleek dat de motor maar heel weinig compressie had. Een tegenvaller dus. Nadat ik de cilinderkop had gedemonteerd kwam ik er achter dat beide zuigers kapot waren en niet bruikbaar. Ook de cilinderwand was beschadigd.

De hele boel ingepakt en naar RBO Stöckl gestuurd met het verzoek om een ruilcilinder + 2 nieuwe zuigers.


Binnen 2 weken kreeg ik de cilinder toegestuurd en meteen gemonteerd. Nieuwe accu gekocht, versnellingsbakolie ververst en benzine erin. De motor liep prima, mooi stationair en reageerde goed op het gas. Het ziet er goed uit!



De beker blijkt nog niet helemaal leeg

De proefrit liep echter iets anders dan gedacht. In plaats van de gangbare 4 versnellingen werkten er maar 2, dus nogmaals een tegenvaller. Zou het blok uit elkaar moeten? Liever niet. Maar ja, wat zijn de alternatieven, niet dus. Dus blok er onder uit. Aan de bouten en moeren te zien is het blok nooit uit elkaar geweest. Vreemde zaak!


Motor op de pijnbank, blok gedemonteerd.

 

Het blok uit elkaar gehaald en wat bleek, de vergrendeling die er voor zorgt dat de motor “niet uit zijn versnelling vliegt” bleek kapot. Dus snel Joop vd Wel gebeld, onze befaamde SV175 specialist. Hij had nog wel een blok liggen wat ik even later voor een fijn prijsje mocht overnemen.


Wat nu te doen. Eigenlijk wilde ik liever het oorspronkelijke blok repareren, want het motornummer zou dan gelijk zijn/blijven aan het framenummer. Maar ook het blok van Joop inbouwen was een mogelijkheid want het minste werk. Toch maar gekozen voor reparatie van het originele blok. Geen eenvoudige klus.


Hoewel ik redelijk kan sleutelen bestaat een versnellingsbak van een Puch, inclusief schakelmechanisme best uit veel onderdelen. De beste methode lijkt mij om de beide assen met tandwielen er uit te halen, as met schakelvorken idem, de schakelas los te nemen van de schakelmechanisme en daarna de complete schakelplaat, bij elkaar gehouden door tie-wraps een op een over te zetten. Kijken of het lukt.

Het corpus delicti. Het scharnierpunt links op de foto heeft teveel speling waardoor de nok (aan de veer) van de vergrendeling blokkeert ipv arrêteert (afremt)

 

Voorlopige conclusie

Kunnen we intussen al spreken van een "Cat in the Bag"?

Het is maar hoe je het bekijkt. Tot nu toe zijn de gemaakte kosten;

€ 3.618,54 voor de aanschaf van de motor, transport, inklaren, pakkingen, lagers en cilinder slijpen met 2 nieuwe zuigers.


Dat is best veel geld! Op de website van Willhaben staan ze echter, afhankelijk van de staat, te koop tussen de € 4.000,00 en € 6.000,00.



Afijn, de motor is nog niet klaar. Er staat daarna nog een proefrit op de planning. Dus wellicht komen er nog kosten bij. Ik hou jullie op de hoogte.


Wordt dus (mogelijk) nog vervolgd.

 

Foppe Akkerman, Krimpen a/d Lek 31 juli 2024          

 

13 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page