Artikel bij 20 Jaar Puch Club Nederland in 2006.
Eerste bijeenkomst
In de vroege 80er jaren reden er nog maar weinig Puch motorfietsen rond. Veel motoren stonden afgedankt in een hoekje van de schuur of waren al met de oud ijzerboer meegegaan.
Toch waren er op de jaarlijkse motormarkt in Drunen enkele enthousiastelingen die de voorliefde deelden voor de eigenzinnige dubbelzuigers uit Oostenrijk. Op die plek ontstond het initiatief voor een eerste Puch treffen, en met een advertentie in het blad Motor werd aan alle Puch motorrijders gevraagd zich op 24 mei 1986 te melden in café Flora te Doorn.
Bij de voorbereiding had de organisatie geen enkel idee over een mogelijke opkomst. De vrees dat zij de laatsten waren van een uitstervend motorras bleek ongegrond toen van Winschoten tot Westkapelle, en van Den
Helder tot aan Waalre een 40-tal enthousiastelingen op de stoep stond. In plaats van een uitstervend ras was er dus eerder sprake van de wedergeboorte van een motormerk!
Terugblikkend zou je kunnen zeggen dat de berijders er toen jeugdig uitzagen naast hun afgetrapte oude machines. Dat beeld is nu eigenlijk omgekeerd door de als nieuw gerestaureerde machines met berijders waarvoor de jaren gaan tellen.
De toon gezet.
Onder de aanwezigen werd een eerste bestuur gekozen bestaande uit Kees van de Lee, Jan Nienhuis, en Gerrit van den Heuvel. Dit drietal had de zware taak de club op poten te zetten, en te voorzien in de broodnodige technische informatie en onderdelen om de motoren op de weg te houden. Dat lukte in goede sfeer en samenwerking prima, en op 28 september 1986 werd een eerste tourrit verreden naar de Vlist. Zo werd een traditie ingezet die nog steeds de basis is van onze 20 jarige club.
Van werkezel tot luxe paard.
Door de onderdelen- en informatiestroom die voor de leden van de Puch Club ter beschikking kwam verschoof het accent van het rijdbaar houden van één machine langzaam naar het compleet restaureren en het weer compleet maken van meerdere machines. Door de beperkte aanschafkosten en het ruilen van onderdelen was de hobby in die dagen goed betaalbaar. Een eerste onderdelenmiddag vond plaats in 1991.
In de eerste periode was van het downloaden van de onderdelencatalogus van Wieser of Stöckl nog geen sprake, en aan het schrijven van het ‘Grosse Puch Buch’ moest nog worden begonnen. Het kleine en nog naamloze medelingenblad van de Puch Club was de enige schriftelijke informatiebron voor het snel groeiende aantal leden. Jan Nienhuis stond tot laat achter de kopieermachine voor de verspreiding van de meest elementaire informatie over onderdelenadressen, spanningsregelaars, bougies, olie en kettingen. Ook verschenen bijzondere artikelen over bijvoorbeeld de Goudse Sleutelaar, stoppen met roken, overzicht dubbelzuigers, belevenissen van de wegenwacht, kentekenleed, wist U dat, sneller maken van de SGS, en Lockende Ferne. Vanaf 1990 verscheen het blad op groot formaat onder de voor ons bekende naam Puch Kurier.
In mei 1990 wordt in het gastvrije Brabant een eerste kampeerweekeinde georganiseerd in Etten Leur. In 1993 schrijft voorzitter Kees v.d. Lee onder het kopje “ wie durft het aan om eens iets verder te gaan” over een nieuwe uitdaging voor een kampeerweekeinde per motor naar Belgische Ardennen. Eigenlijk is ook dit onderdeel een herhaling van de 60er jaren toen met Puch, vrouw en bagage de Alpen bedwongen werden. Voor velen kan het bagagerek weer op de motor geschroefd worden, en met veel succes worden buitenlandritten georganiseerd naar Oostenrijk en Heimbach in de Eifel. Een absolute topreis zou later in het jaar 2004 volgen naar Schotland.
Een eerste Lustrum wordt gevierd bij de 10e verjaardag van de PCN met een kampeerweekeinde aan de Loosdrechtse Plassen en een mooie geëmailleerde plaquette. 5 jaar later staat een 4 daagse rondrit door het Noordelijk deel van Nederland op de kaart met een feestelijke eindmiddag in Flora. Het idee van het 15 jarig lustrum was om letterlijk op bezoek te gaan bij de leden.
Sinds het laatste lustrum 5 jaar geleden heeft de Puch club niet stil gestaan. Op stevige fundamenten en met een rijke ervaring werkt het bestuur samen met de redactie, technische commissie, toercommissie, en de activiteitencommissie met veel energie aan nieuwe activiteiten rond uw oude vertrouwde Puch.
Namens de jubileumcommissie.
PCN in Frankrijk
Van de "nieuwe" voorzitter
Nou ja nieuw. Inmiddels ook al, of het ligt er aan met wie je spreekt, pas 60
jaren oud. Wel nieuw in die zin dat op de laatst gehouden jaarvergadering van de
Puch Club Nederland ik gekozen ben als de nieuwe voorzitter van uw club.
Het zal een jaar geleden zijn dat ik werd benaderd door de toenmalige voorzitter
Anton van Heukelom met de vraag of ik eventueel beschikbaar zou zijn als
kandidaat voor het overnemen van het voorzitterschap van de PCN. Anton had er
inmiddels 2 zittingstermijnen opzitten en vond het wel tijd dat iemand anders de
kar is een tijdje zou trekken. Ik had daar wel enige bedenktijd voor nodig maar
heb er na enig nadenken positief op geantwoord onder de volgende voorwaarden:
- als ik zou worden gekozen bij mijn ontstentenis, ik heb immers ook nog een
eigen bedrijf te runnen, Anton de honneurs zou waarnemen. Ik zou immers niet
altijd aanwezig kunnen zijn bij PCN en andere evenementen waarbij de voorzitter
wordt geacht zijn zegje te doen.
De eerste voorwaarde kwam te vervallen want op de jaarvergadering gehouden op 16
maart jl bleken er geen tegenkandidaten
te zijn.
Het zal niet gemakkelijk zijn om in de voetsporen te treden van zulke
voorgangers zoals Kees van der Lee en Anton van Heukelom maar met hulp van
jullie komt het vast wel goed.
Klik hier voor een korte
"motor" CV.
Ik hoop jullie snel te ontmoeten op een van onze club evenementen.
Foppe Akkerman
Er zijn nog een aantal schaalmodellen (1:43) Puch 250 SG met service
zijspan te koop. Prijs 27,50 inclusief verzendkosten.
Online Kuriers
Jaargang 1986 t/m 2000 van de Puch Kuriers staan online. Vanwege het formaat kan
het even duren voordat het document geopend wordt. Binnenkort volgt een
overzicht van publicaties uit de Kuriers zodat het gemakkelijk zoeken is.
DE OPRICHTING
In de
vroege 80er jaren reden er nog maar weinig Puch motorfietsen rond. Veel motoren
stonden afgedankt in een hoekje van de schuur of waren al met de oud ijzerboer
meegegaan.
Toch waren
er op de jaarlijkse motormarkt in Drunen enkele enthousiastelingen die de
voorliefde deelden voor de eigenzinnige dubbelzuigers uit Oostenrijk. Op die
plek ontstond het initiatief voor een eerste Puch treffen, en met een
advertentie in het blad Motor werd aan alle Puch motorrijders gevraagd zich op
24 mei 1986 te melden in café Flora te Doorn.
Bij de
voorbereiding had de organisatie geen enkel idee over een mogelijke opkomst. De
vrees dat zij de laatsten waren van een uitstervend motorras bleek ongegrond
toen van Winschoten tot Westkapelle, en van Den
Helder tot
aan Waalre een 40-tal enthousiastelingen op de stoep stond. In plaats van een
uitstervend ras was er dus eerder sprake van de wedergeboorte van een motormerk!
Momenteel telt de P.C.N. ruim 140 Leden. De meeste leden bezitten één of meer Puch motorfietsen. De meeste van deze motorfietsen zijn gebouwd tussen 1945 en 1965, maar ook motorfietsen van voor en na deze periode zijn onder de leden te vinden.