Foto's Bretagne 2023
Foto's Winterswijk 2023
Foto's Slovenië 2022 van Gilles
Foto's Oostenrijk 2022 van Aichi
Foto's Oostenrijk 2022 van Werner
Foto's Oostenrijk 2022 van Huub







Ter herinnering aan Marie-Anne en wim Ruesink.


                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 1
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 2
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 3
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 4
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 5
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 6
                                   Motortoertocht door de Himalaya deel 7








 

Artikel bij 20 Jaar Puch Club Nederland in 2006.

 

 

Eerste bijeenkomst

In de vroege 80er jaren reden er nog maar weinig Puch motorfietsen rond. Veel motoren stonden afgedankt in een hoekje van de schuur of waren al met de oud ijzerboer meegegaan.

Toch waren er op de jaarlijkse motormarkt in Drunen enkele enthousiastelingen die de voorliefde deelden voor de eigenzinnige dubbelzuigers uit Oostenrijk. Op die plek ontstond het initiatief voor een eerste Puch treffen, en met een advertentie in het blad Motor werd aan alle Puch motorrijders gevraagd zich op 24 mei 1986 te melden in café Flora te Doorn.

 

Laatsten der Mohikanen

Bij de voorbereiding had de organisatie geen enkel idee over een mogelijke opkomst. De vrees dat zij de laatsten waren van een uitstervend motorras bleek ongegrond toen van Winschoten tot Westkapelle, en van Den

Helder tot aan Waalre een 40-tal enthousiastelingen op de stoep stond. In plaats van een uitstervend ras was er dus eerder sprake van de wedergeboorte van een motormerk!

 Terugblikkend zou je kunnen zeggen dat de berijders er toen jeugdig uitzagen naast hun afgetrapte oude machines. Dat beeld is nu eigenlijk omgekeerd door de als nieuw gerestaureerde machines met berijders waarvoor de jaren gaan tellen.

 

 

 

De toon gezet.

Onder de aanwezigen werd een eerste bestuur gekozen bestaande uit Kees van de Lee, Jan Nienhuis, en Gerrit van den Heuvel.  Dit drietal had de zware taak de club op poten te zetten, en te voorzien in de broodnodige technische informatie en onderdelen om de motoren op de weg te houden. Dat lukte in goede sfeer en samenwerking prima, en op 28 september 1986 werd een eerste tourrit verreden naar de Vlist. Zo  werd een traditie ingezet die nog steeds de basis is van onze 20 jarige club.

 

Van werkezel tot luxe paard.

Door de onderdelen- en informatiestroom die voor de leden van de Puch Club ter beschikking kwam verschoof het accent van het rijdbaar houden van één machine langzaam naar het compleet restaureren en het weer compleet maken van meerdere machines. Door de beperkte aanschafkosten en het ruilen van onderdelen was de hobby in die dagen goed betaalbaar. Een eerste onderdelenmiddag vond plaats in 1991.

 

 

Wedstrijd motoren

De racehistorie en betrouwbaarheidsritten uit de gloriejaren van ons merk zijn ook vanaf het begin in de nieuwe Puch Club merkbaar. Sommige leden met 6 daagse bloed in de aderen rijden tijdens de tourritten van de club liever door de berm dan over het asfalt, en anderen doen al 10-tallen jaren verdienstelijk mee in de 250 cc klasse van de HMV.

Vele standaard machines werden omgebouwd tot racers, en onlangs is een meesterstuk gepresenteerd in de vorm van een replica Jarno Saarinen Puch.

 

De Kurier

In de eerste periode was van het downloaden van de onderdelencatalogus van Wieser of Stöckl nog geen sprake, en aan het schrijven van het ‘Grosse Puch Buch’ moest nog worden begonnen. Het kleine en nog naamloze medelingenblad van de Puch Club was de enige schriftelijke informatiebron voor het snel groeiende aantal leden. Jan Nienhuis stond tot laat achter de kopieermachine voor de verspreiding van de meest elementaire informatie over onderdelenadressen, spanningsregelaars, bougies, olie en kettingen. Ook verschenen bijzondere artikelen over bijvoorbeeld de Goudse Sleutelaar,  stoppen met roken, overzicht dubbelzuigers, belevenissen van de wegenwacht, kentekenleed, wist U dat, sneller maken van de SGS, en Lockende Ferne. Vanaf 1990 verscheen het blad op groot formaat onder de voor ons bekende naam Puch Kurier.

 

Bagagerek

In mei 1990 wordt in het gastvrije Brabant een eerste kampeerweekeinde georganiseerd in Etten Leur. In 1993 schrijft voorzitter Kees v.d. Lee onder het kopje “ wie durft het aan om eens iets verder te gaan” over een nieuwe uitdaging voor een kampeerweekeinde per motor naar Belgische Ardennen. Eigenlijk is ook dit onderdeel een herhaling van de 60er jaren toen met Puch, vrouw en bagage de Alpen bedwongen werden. Voor velen kan het bagagerek weer  op de motor geschroefd worden, en met veel succes worden buitenlandritten georganiseerd naar Oostenrijk en Heimbach in de Eifel. Een absolute topreis zou later in het jaar 2004 volgen naar Schotland.

 

Lustrum

Een eerste Lustrum wordt gevierd bij de 10e verjaardag van de PCN met een kampeerweekeinde aan de Loosdrechtse Plassen en een mooie geëmailleerde plaquette. 5 jaar later staat een 4 daagse rondrit door het Noordelijk deel van Nederland op de kaart met een feestelijke eindmiddag in Flora. Het idee van het 15 jarig lustrum was om letterlijk op bezoek te gaan bij de leden.

 

Sinds het laatste lustrum 5 jaar geleden heeft de Puch club niet stil gestaan. Op stevige fundamenten en met een rijke ervaring werkt het bestuur samen met de redactie, technische commissie, toercommissie, en de activiteitencommissie met veel energie aan nieuwe activiteiten rond uw oude vertrouwde Puch.

 

Namens de jubileumcommissie.

 

 

 

 

 


 



PCN in Frankrijk

frankrijk

 

 

 

Van de "nieuwe" voorzitter

Nou ja nieuw. Inmiddels ook al, of het ligt er aan met wie je spreekt, pas 60 jaren oud. Wel nieuw in die zin dat op de laatst gehouden jaarvergadering van de Puch Club Nederland ik gekozen ben als de nieuwe voorzitter van uw club.

Het zal een jaar geleden zijn dat ik werd benaderd door de toenmalige voorzitter Anton van Heukelom met de vraag of ik eventueel beschikbaar zou zijn als kandidaat voor het overnemen van het voorzitterschap van de PCN. Anton had er inmiddels 2 zittingstermijnen opzitten en vond het wel tijd dat iemand anders de kar is een tijdje zou trekken. Ik had daar wel enige bedenktijd voor nodig maar heb er na enig nadenken positief op geantwoord onder de volgende voorwaarden:
- ik mij bij eventuele tegenkandidaten zou terugtrekken
- als ik zou worden gekozen bij mijn ontstentenis, ik heb immers ook nog een eigen bedrijf te runnen, Anton de honneurs zou waarnemen. Ik zou immers niet altijd aanwezig kunnen zijn bij PCN en andere evenementen waarbij de voorzitter wordt geacht zijn zegje te doen.

De eerste voorwaarde kwam te vervallen want op de jaarvergadering gehouden op 16 maart jl bleken  er geen tegenkandidaten te zijn.

Het zal niet gemakkelijk zijn om in de voetsporen te treden van zulke voorgangers zoals Kees van der Lee en Anton van Heukelom maar met hulp van jullie komt het vast wel goed.

Klik hier voor een korte "motor" CV.

Ik hoop jullie snel te ontmoeten op een van onze club evenementen.

Foppe Akkerman


Schaalmodellen Puch 250
Er zijn nog een aantal schaalmodellen (1:43) Puch 250 SG met service zijspan te koop. Prijs 27,50 inclusief verzendkosten.





Online Kuriers

Jaargang 1986 t/m 2000 van de Puch Kuriers staan online. Vanwege het formaat kan het even duren voordat het document geopend wordt. Binnenkort volgt een overzicht van publicaties uit de Kuriers zodat het gemakkelijk zoeken is.

DE OPRICHTING

In de vroege 80er jaren reden er nog maar weinig Puch motorfietsen rond. Veel motoren stonden afgedankt in een hoekje van de schuur of waren al met de oud ijzerboer meegegaan.

Toch waren er op de jaarlijkse motormarkt in Drunen enkele enthousiastelingen die de voorliefde deelden voor de eigenzinnige dubbelzuigers uit Oostenrijk. Op die plek ontstond het initiatief voor een eerste Puch treffen, en met een advertentie in het blad Motor werd aan alle Puch motorrijders gevraagd zich op 24 mei 1986 te melden in café Flora te Doorn.

Bij de voorbereiding had de organisatie geen enkel idee over een mogelijke opkomst. De vrees dat zij de laatsten waren van een uitstervend motorras bleek ongegrond toen van Winschoten tot Westkapelle, en van Den

Helder tot aan Waalre een 40-tal enthousiastelingen op de stoep stond. In plaats van een uitstervend ras was er dus eerder sprake van de wedergeboorte van een motormerk!

Momenteel telt de P.C.N. ruim 140 Leden. De meeste leden bezitten één of meer Puch motorfietsen. De meeste van deze motorfietsen zijn gebouwd tussen 1945 en 1965, maar ook motorfietsen van voor en na deze periode zijn onder de leden te vinden.